På hydrogentur i Japan

ZERO og HyNor er i Japan for å ha møter med bilselskaper og energiselskaper om hydrogen og for å holde foredrag på en energikonferanse som den norske ambassaden arrangerer i forbindelse med et besøk fra Næringsminister Trond Giske denne uka.

Vil hydrogen noen gang bli kommersielt?

Et av spørsmålene jeg fikk på møte på den norske ambassaden i dag er om hydrogen noen gang kommer til å bli kommersielt siden Statoil har trukket seg ut av det. Mange ser på det som det endelige signalet på at hydrogen ikke var det riktige å satse på. Det er feil. Det er riktig at de som setter opp og driver en hydrogenstasjon i dag ikke tjener penger på det. Og det er selvsagt medvirkende til at Statoil ikke vil drive med hydrogen.  Men Statoil har sagt at de satser på oppstrømsaktivitet. Hydrogen er en nedstrømsaktivitet og passer således ikke inn i Statoils strategi. Får vi opp volumet, altså antallet hydrogenbiler og hydrogenbusser, så vil de som satser på hydrogenstasjoner tjene penger. Om 10-15 år vil noen tjene penger på hydrogenstasjoner hvis vi gjør ting rett nå.

Hva innebærer det å gjøre ting rett nå?

-          Offentlige myndigheter i Norge og andre land må fortsette å gi støtte til hydrogenstasjoner. Dette er ikke lønnsomt i dag og derfor er det behov for at fellesskapet trår til for at vi skal kunne bytte ut det forurensende drivstoffet vi kjører med i dag.

-          Fordelene for nullutslippsbilene må beholdes inntil det er 100 000 av dem på norske veier. Hydrogenbiler har de samme fordelene som elbiler har i dag. Det er en av grunnene til at Toyota sier at Norge er et svært viktig tidligmarked for dem , kanskje pri 1.

Nytt hydrogenselskap opprettet

Samtidig mens vi er i Japan, skjer det spennende saker i Norge. I går sendte Hydrogen Operations (HyOP) ut en pressemelding i går om at de har signert en avtale med Statoil om å overta hydrogenstasjonene deres i Oslo, Drammen og Porsgrunn. HyOp er et selskap som skal eie og drive hydrogenstasjoner.

Og hydrogenrådet, der jeg sitter, legger fram sin handlingsplan i dag. Mer om det seinere.

Hydrogenbiler til salgs i 2015

Nå skal jeg videre på møte med Toyota, Nissan og Honda for å fortelle om status for hydrogen i Norge og høre om deres planer for hydrogen videre. Hirose fra Toyota møtte Trond Giske tidligere i dag og han var klar på at deres hydrogenbil kommer til salgs i bilbutikker i Europa i 2015. Hvorvidt det blir i Norge, kommer an på om vi fortsetter satsingen på hydrogenstasjoner og om fordelene består.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


4 + syv =

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>