Når kommer hydrogenbilene?

Jeg får ofte spørsmål om når hydrogenbilene kommer, når jeg er i møter med politikere, byråkrater eller bedrifter som vil gjøre sin egen bilpark miljøvennlig. Selv stiller jeg spørsmålet så ofte jeg kan til bilprodusenter. Svaret er oppmuntrende.

2015

I 2009 skrev ni bilprodusenter under på en avtale om at hydrogenbilene skal være kommersielle i 2015. (link) http://www.greencarcongress.com/2009/09/automakers-fcv-20090909.html#more

Når vi snakker med bilprodusenter, som Bjørn Simonsen fra HyNor og jeg gjorde i går, bekrefter de på nytt dette målet. Men hva betyr det at bilene er kommersielle i 2015? Og hva trenger samfunnet å gjøre?

100 % nullutslippsbiler skjer ikke over natta

Å bytte ut biler med forbrenningsmotor til nullutslippsbiler, om det er batterielektriske biler eller hydrogenelektriske biler, vil ta tid. La oss si at en gjennomsnittlig bil varer i 15 år. I Norge er dette lenger. Men uansett, la oss anta 15 år. Det betyr at bilene som selges i år, fortsatt vil være på veiene i 2027. Om 100 % av solgte biler er nullutslippsbiler fra 2015, vil vi ha en 100 % nullutslippsbilpark i 2030. La oss si at halvparten av solgte biler i 2015 og utover er nullutslippsbiler. Da vil vi kun ha nullutslippsbiler i 2045. Skal alle biler være nullutslipp i 2050, må den siste fossilbilen selges i 2035.

Hva bør samfunnet gjøre?

Vi spiste middag med bilprodusentene etter møtet vi hadde med dem i går. Der fortsatte vi selvsagt diskusjonen om hva det innebærer at bilene kommer i 2015 og hva skal til for at det blir store volum. Bilprodusentene sier at det trengs utbygging av hydrogenstasjoner. Og sier at de trenger kunder til bilene. Uten at markedet er klart for å kjøpe bilene, kan vi ønske oss mange hydrogenbiler på veiene, men det vil ikke skje. Derfor er insentiver som gjør det mer attraktivt å kjøpe en hydrogenbil heller enn en bensinbil viktige. Honda fortalte at de hadde forskjellige scenarioer for utrulling av bilene, basert på om det var et sterkt press fra samfunnet og markedet for disse bilene eller ikke.

Selv om pumpeløsningen på bildet er smart, håper vi tradisjonelle bensinstasjoner som denne er overflødige om 30 år.

Mange bidrar

Det som gjør det så spennende å jobbe med nullutslippsbiler, er at det er mange som må spille på lag for at vi skal få det til. Hvem trenger å gjøre hva?

-          Bilprodusenter: Produsere og selge hydrogenbiler

-          Politikere og myndigheter: Fortsette å støtte bygging av hydrogenstasjoner og sikre incentiver for å sette markedet i sving.

-          Konsumenter: Aksept av ny teknologi i markedet er avgjørende. Den norske responsen på elbiler vitner om at nordmenn er klare for ny teknologi og også kan være klare for hydrogenbiler.

-          Næringsliv: Se muligheter knyttet til hydrogenstasjoner og se at det vil bli avkastning, men ikke i starten. Det nyoppstartede selskapet Hydrogen Operations (HyOp) er veldig positivt. http://www.ta.no/motor/article6050375.ece

ZERO og HyNor er blant de aktørene som jobber for at alle disse aktørene skal snakke sammen og dra i samme retning.

Når kommer hydrogenbilene? Det kommer an på hva vi gjør!

I 2015 er hydrogenbilene kommersielle. Det vil si at de kommer til salgs i utvalgte markeder. Hvor mange biler som kommer til salgs og til hvilken pris i 2015 avhenger av at Tyskland, Japan, Norge, USA og andre land legger til rette for disse bilene. Politisk sett innebærer det at landene har incentiver for salg av hydrogenbilene og at det bygges ut flere hydrogenstasjoner.

2015 er bare starten. Hvor raskt teknologiutvikling skjer, er ikke noe en kan regne seg fram til, men avhenger av samfunnet og markedet. Og det handler om hvilken risiko bilprodusentene føler at de tar når de starter å selge hydrogenbilene. Hvilke signaler som sendes fra flere på samme tid er derfor avgjørende. Vi går spennende tider i møte!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


8 − fire =

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>