Elbusser — hva finnes?

Stadig flere er interessert i å finne ut om elektriske busser. Det finnes noen elektriske busser i Norge allerede, blant annet har den lille Plussen vært i drift i Trondheim (ikke i drift lenger), og i Bergen har man jo trolleybusser, samt at man i Oslo nå har drift med hydrogenbusser. Men hva finnes av batteribusser? Ikke så veldig mye som er hyllevare, kan det se ut som, men jeg har nevnt noen muligheter under. Finnes flere? Da jeg var på EVS 25 i Shenzhen i Kina i 2010 var det mange elektriske busser på utstilling, i tillegg til BYD sin K9. De fleste så ut til å være på tidlig prototyp-stadium. På nettet kan man også finne mange fine skisser til elbuss, men det er ikke så veldig vanskelig å lage et bilde av en elbuss. Derfor er jeg mest interessert i elektriske busser som finnes, og er i bruk, helst så nærme Norge som mulig. Bruk gjerne kommentarfeltet!

Det kinesiske selskapet BYD har lansert bussen K9. Den har blitt bestilt til mange ulike byer rundt omkring i verden. I følge Wikipedia er summen ca. 1200. Veolia i Helsinki, og Movia i København vurderer disse (fra midten av 2013), kan det se ut som, men såvidt jeg vet er ingen i drift i Europa, selv om en er til demonstrasjon i Nederland. BYD K9 er 12 m, med 31 sitterplasser. Skal kunne kjøre 250 km i «urban conditions».

BYD K9

BYD K9

Solaris informerer om deres Urbino Electric på sine hjemmesider. Ikke i salg ennå, men Solaris har noen i test. Det er snakk om to modeller, på 8,9 m og 12 m. Toppfarten er kun 50 km/t.

PVI har bussene Oreos 2x og 4x. 4x er på 9,3 m og har 25 sitteplasser (+23 ståplasser). 2x er mindre, og har 22 plasser (13 sitteplasser). Bussene fra PVI er i drift i en rekke byer i Frankrike.

PVI Oréos 4x

PVI Oréos 4x

Det svensk firmaet Hybricon (video fra Umeå) har blant annet konvertert en Volvo 7700-buss som er i drift i Umeå i Sverige. Der hurtiglades bussen på endeholdeplass (100 kW) og drives i 30 minutter.

Micro-Vett har en plug-in hybridversjon av IVECO Daily. Her kan 20 passasjerer fraktes 90 km i maks. 50 km/h før man må over på diesel.

Proterra i USA lager elbusser, som er i drift i noen byer i USA. Disse er ca. 10,5 meter, og drives som bybusser, blant annet i Los Angeles. De har plass til opptil 68 passasjerer, og kan hurtiglader med en slags pantograf, lignende løsningen til Hybricon. Jay Leno har også prøvd bussen. Såvidt jeg vet er den ikke i bruk utenfor USA.

Flere?

2 tanker om “Elbusser — hva finnes?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


fire − 2 =

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>