Ny eksportnæring: Vind-hydrogen?

Finnmark har et enormt vindkraftpotensial. Er det mulig å eksportere denne vindkraften i form av hydrogen med skip til Europa eller Japan?

Nytt ZERO-prosjekt basert på tidligere tenkte tanker

Det er et spørsmål ZERO planlegger å jobbe med de nærmeste årene. Marius Bornstein, teknisk rådgiver i transportavdelingen og fysiker har begynt å jobbe med denne prosjektideen. Vi har pekt på mulighetene før http://www.zero.no/publikasjoner/vindkraft-i-nord-norge og det samme har NOUen «Hydrogen som fremtidens energibærer» http://www.regjeringen.no/nb/dep/oed/dok/NOU-er/2004/NOU-2004-11.html?id=149967 og en vitenskaplig studie fra 2008:  http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544208001692

Overveldende respons i Japan

I dag holdt jeg en presentasjon om dette prosjektet på en energikonferanse på den norske ambassaden i Japan i forbindelse med næringsminister Trond Giskes besøk i landet. Mottagelsen fra japanske aktører var overveldende. Mange tok kontakt etter presentasjonen og ønsket å få mer informasjon om prosjektet.

Bilde av Trond Giske som holder innledning

Næringsminister Trond Giske holder innledning

Innledning på seminar om hydrogen i Japan

HER KAN DU SE PRESENTASJONEN JEG HOLDT

Japansk gasselskap er interessert

Sammen med Bjørn Simonsen i HyNor hadde jeg også frokostmøte med Iwatani, Japans største gasselskap om dette prosjektet tidligere i dag. De var over seg av begeistring for prosjektet og ville gjerne at det ble satt i gang bygging av pilotanlegg så snart som mulig. De så en enorm etterspørsel etter hydrogen framover, og var på utkikk etter grønn hydrogen. De ønsket ikke å bruke skifergass til å løse energiutfordringene, av miljøhensyn.

Gøril har frokostmøte med Japans største energiselskap

Frokostmøte med Iwatani

Hydrogen til 10 millioner biler

Potensialet for hydrogenproduksjon fra nordnorsk vindkraft, grovt regnet, er nok til å gi drivstoff til 10 millioner biler, altså en åttendedel av den japanske bilparken. Hydrogen brukes også til industri, blant annet produksjon av solceller og annen industri.

 

Mange utfordringer

Det er mange utfordringer som må løses for at et slikt prosjekt skal kunne gjennomføres:

  • For at dette prosjektet skal kunne realiseres er det avgjørende er at det er høyere betalingsvillighet for grønt hydrogen framfor hydrogen laget av fossil energi og at det blir dyrere å forurense.
  • Naturhensyn og hensynet til samer og reinsdyrnæring i Finnmark ved utbygging av vindkraft
  • Bygge et skip som kan frakte flytende hydrogen
  • Og mange flere.

ZERO på jakt etter prosjektpartnere

ZERO ønsker både japanske og norske partnere i dette prosjektet. Vi er på utkikk etter norske prosjektpartnere innen forskjellige deler av dette prosjektet – shipping, vindmøller, kommuner, myndigheter, elektrolyse-selskaper m.m. Første skritt er å lage en mulighetsstudie og legge grunnlaget for at dette faktisk kan bygges.

Kjenner du til noen som kan være interessert i et slikt prosjekt? Ta kontakt! marius.bornstein@zero.no eller goril@zero.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


ni + = 18

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>