Et par dager på bilmessen i Genève viser en god del ting. Nåtiden er fossil, bilproduksjon handler om å selge biler som finnes i dag og fornybar teknologi som fungerer for biler, finnes allerede i dag. Det handler om å gjøre det lønnsomt å selge hydrogenbiler, elbiler eller biodrivstoff. Eventuelt å gjøre det veldig vanskelig å selge de fossile bilene som i dag dominerer. Det er rammevilkårene til politikere både i Norge og i Europa som legger føringer på dette.
Flere produksjonsklare lanseringer
Selv med et overveldende fokus på fossile biler, er vi i ZERO positive fordi lanseringene som kom er veldig spennende og lover godt for den utslippsfrie bilfremtiden. Det var færre elkonseptbiler, men desto flere ekte lanseringer, det vil si elbiler som skal masseproduseres og selges i en vanlig bilbutikk. Spesielt var Renault Zoë og Tesla Model S spennende i så måte. Tesla Model S er allerede forhåndsbestilt av mer enn en håndfulle elfreaker (kanskje bussfelt-entusiaster?). Den kommer på slutten av året.
Renault Zoë kommer forhåpentligvis til Norge neste år eller 2014. Den har en rekkevidde offisielt opp mot 200km. Det blir spennende. Sammen varebilen Kangoo og den bittelille bilen Twizy leverer Renault elbiler for mange forskjellige behov.
En annen Nissan Leaf konkurrent er Ford Focus Electric. En bil med rekkevidde opp mot160 km. Kjøreegenskapene ligner litt på Nissan Leaf. Hvis prisen også blir konkurransedyktig når den kommer til Norge kan dette bli veldig spennende.
Nissan kommer med en spennende elvarebil neste år. Konseptbilen heter e-NV200. Det heter kanskje produksjonsmodellen også? Den er bygget på samme lest som Nissan Leaf. Vi kan se likhetene. e-NV200 blir en konkurrent til elvarebilen fra Renault, Kangoo heter den.
Ladbare hybridbiler
Det var en drøss med ladbare hybrid-lanseringer, ikke alle var produksjonsklare eller besluttet at de skulle produseres Vi nøyer oss med å vise frem den som ble kåret til årets bil 2012 i Europa: Opel Ampera. Denne kan gå på ren elektrisitet mellom 60-80 km før bensinmotoren overtar.
Hydrogen
På hydrogenfronten regjerer fortsatt konseptene totalt, men flere bilprodusenter lover å masseprodusere i 2014-15. Vi venter en reformlusjon. Hydrogenbilene som nå lanseres er elbiler hvor elektrisiteten blir produsert om bord av hydrogen og luft.
De asiatiske gigantene Toyota og Hyundai satser hardt på hydrogen. Hyundai sin ix35 kompakt SUV, testkjører ZERO i Oslos gater (og landeveien, sjekk Bjørnars rekordtur på 500km på en tank). Toyota Europa-debuterte sin FCV-R (R står for reform OG revolusjon. J
Toyota FCV-R
Lite snakk om biodrivstoff.
Volkswagen lanserte en biogass-versjon av sin nye småbil, Up!
Å følge med på fremover
Mercedes lanserte en ”snasen” ny A-klasse. I fjor høst kom den nye B-klassen. Begge disse er i dag fossilversjoner, men spørsmålet er: Vil Mercedes lage en el-versjon av A-klassen? Det ligger i planene deres i allefall.
Den nye B-klasse skal etter planen selges som hydrogenbil også. I Geneve ble den presentert i ladbar hybridversjon.
Mia Electric. Norgesaktuelle snuser på hydrogen. Sier de skal masseprodusere en større hydrogenbil i 2014.
Vi lar bildene tale for seg selv ispedd litt informasjon.
Smart Electric
Kia Ray EV
Volvo V60 plug-in Hybrid
Suzuki Swift
BMW i3 og i8
Honda Clarity
Exagon Motors
Koenigsegg Agera
Toyota Ft-Bh
Fisker Karma
For å se hva som finnes på det norske bilmarkedet kan du ta en titt på klimabiler.no.