På jakt etter nullutslippsbiler under bilmessen i Genève

Et par dager på bilmessen i Genève viser en god del ting. Nåtiden er fossil, bilproduksjon handler om å selge biler som finnes i dag og fornybar teknologi som fungerer for biler, finnes allerede i dag. Det handler om å gjøre det lønnsomt å selge hydrogenbiler, elbiler eller biodrivstoff. Eventuelt å gjøre det veldig vanskelig å selge de fossile bilene som i dag dominerer. Det er rammevilkårene til politikere både i Norge og i Europa som legger føringer på dette.

Flere produksjonsklare lanseringer

Selv med et overveldende fokus på fossile biler, er vi i ZERO positive fordi lanseringene som kom er veldig spennende og lover godt for den utslippsfrie bilfremtiden. Det var færre elkonseptbiler, men desto flere ekte lanseringer, det vil si elbiler som skal masseproduseres og selges i en vanlig bilbutikk. Spesielt var Renault Zoë og Tesla Model S spennende i så måte. Tesla Model S er allerede forhåndsbestilt av mer enn en håndfulle elfreaker (kanskje bussfelt-entusiaster?). Den kommer på slutten av året.

Her skal det pusses for sjefen kommer snart. Tesla Model S med rekkevidde opp mot 500 km

Renault Zoë kommer forhåpentligvis til Norge neste år eller 2014. Den har en rekkevidde offisielt opp mot 200km. Det blir spennende. Sammen varebilen Kangoo og den bittelille bilen Twizy leverer Renault elbiler for mange forskjellige behov.

Renault Zoë skal ta bybilmarkedet i Europa.

En annen Nissan Leaf konkurrent er Ford Focus Electric. En bil med rekkevidde opp mot160 km. Kjøreegenskapene ligner litt på Nissan Leaf. Hvis prisen også blir konkurransedyktig når den kommer til Norge kan dette bli veldig spennende.

Gøril og Eivind var enige om at Focus Electric fungerte bra på "flata" og i venstresvingen. Vi testkjørte på en oval bane.

Nissan kommer med en spennende elvarebil neste år. Konseptbilen heter e-NV200. Det heter kanskje produksjonsmodellen også?  Den er bygget på samme lest som Nissan Leaf. Vi kan se likhetene. e-NV200 blir en konkurrent til elvarebilen fra Renault, Kangoo heter den.

e-NV200 erstatter forhåpentligvis NV200 helt på veiene

Ladbare hybridbiler

Det var en drøss med ladbare hybrid-lanseringer, ikke alle var produksjonsklare eller besluttet at de skulle produseres Vi nøyer oss med å vise frem den som ble kåret til årets bil 2012 i Europa: Opel Ampera. Denne kan gå på ren elektrisitet mellom 60-80 km før bensinmotoren overtar.

Opel Ampera smiler til deg.

Hydrogen

På hydrogenfronten regjerer fortsatt konseptene totalt, men flere bilprodusenter lover å masseprodusere i 2014-15. Vi venter en reformlusjon. Hydrogenbilene som nå lanseres er elbiler hvor elektrisiteten blir produsert om bord av hydrogen og luft.

De asiatiske gigantene Toyota og Hyundai satser hardt på hydrogen. Hyundai sin ix35 kompakt SUV, testkjører ZERO i Oslos gater (og landeveien, sjekk Bjørnars rekordtur på 500km på en tank). Toyota Europa-debuterte sin FCV-R (R står for reform OG revolusjon. J

Toyota FCV-R

FCV-R. R står for revolusjon og reform. Revolusjonen er i bokstavene foran FCV - Fuel Cell Vehicle. Reformen er i designet (Prius light?)

Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle. Rekkevidden er minst 500km.

 

Lite snakk om biodrivstoff.

Volkswagen lanserte en biogass-versjon av sin nye småbil, Up!

 

Volkswagen Up! på biogass. Om et års tid kommer den i elektrisk versjon også

 

Å følge med på fremover

Mercedes lanserte en ”snasen” ny A-klasse. I fjor høst kom den nye B-klassen. Begge disse er i dag fossilversjoner, men spørsmålet er: Vil Mercedes lage en el-versjon av A-klassen? Det ligger i planene deres i allefall.

Den nye A-klassen er fossil, men det er ikke helt utenkelig at denne kommer som elbil om ett til to år.

Den nye B-klasse skal etter planen selges som hydrogenbil også. I Geneve ble den presentert i ladbar hybridversjon.

Mercedes med rekkeviddeforlenger. Snart også med hydrogenmotor. 10 testbiler på hydrogen ruller på veien i Oslo-området nå

Mia Electric. Norgesaktuelle snuser på hydrogen. Sier de skal masseprodusere en større hydrogenbil i 2014.

Mia har en konseptelbil med hydrogen-rekkeviddeforlenger. Mia Electric tenker på en ny måte. Vi bør finne en kortere måte å beskrive teknologien på. #hydrogenrekkeviddeforlenger

Vi lar bildene tale for seg selv ispedd litt informasjon.

 

Smart Electric

Smart Electric kommer til sommeren. Her er en pimpet versjon fra Brabus. Rekkevidden skal være på 150km

Kia Ray EV

Kia Ray Ev. Vi er usikre på om denne kommer på norske veier.

Volvo V60 plug-in Hybrid

En gjerrig plug-in Diesel hybrid fra Volvo. V60 med utslipp på 49 gCO2/km og bruker 0,19 liter på mila.

Suzuki Swift

Suzuki Swift med Rekkeviddeforlenger. Enn så lenge er dette kun et konsept.

BMW i3 og i8

Neste år kommer BMW i3 til salgs. En bybil med frekt design og helelektrisk drivlinje. Rekkevidden skal visstnok være mellom 150 og 200 kilometer.

BMW med et plug-in konsept for sportssegmentet. i8 skal etter planen produseres fra 2014

Honda Clarity

Honda Clarity er noen år gammel nå, men teknologien er meget spennende. Det har vært stille fra Honde på hydrogenfronten, men det ligger an til at de også vil levere hydrogenbiler i 2015. Rekkevidden på Clarity er beregnet til 380 km før den fylles opp igjen like fort som en vanlig fossilbil

 

Exagon Motors

Denne franskmannen vil kjøre helelektrisk i ca 300 km før du må lade. Prisen gjør at bilen ikke er for alle: 300 000 euro.

Koenigsegg Agera

 

Vi må ha med en flexi-fuel bil. Hva er da bedre enn verdens raskeste bil fra 0 til 300 tilbake til 0 igjen? Denne har godt over 1000 hestekrefter og bioetanolen gir motoren ekstra effekt. Prisen smerter.

Toyota Ft-Bh

En veldig gjerrig plug-in hybrid konseptbil fra Toyota. Vet ikke om den noen gang kommer i produksjon

Fisker Karma

Den nye Bieberbilen. Fisker Karma er ikke for hvermansen den heller, men den kan kjøre ca 50 kilometer utslippsfritt før bensinmotoren tar over

 

For å se hva som finnes på det norske bilmarkedet kan du ta en titt på klimabiler.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


× fire = 16

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>