Elektriske varebiler i kollektivfeltet

De elektriske varebilene er på vei inn. Kanskje er biler som Renault Kangoo ZE det som skal til for at flere bedrifter, og ikke bare privatpersoner tar elbil i bruk. Flere kan finne at elektriske varebiler kan lønne seg i drift, og ikke bare være et PR-stunt. Elvarebiler nyter godt av de samme fordelene som vanlige elbiler; det vil blant annet si at en bedrift som leverer varer med elvarebil kan kjøre i kollektivfeltet. Er det et problem, eller er det en mulighet?

Min påstand er at elbiler i kollektivfeltet fortsatt er en mindre utfordring enn mange tror, og at elektriske varebiler kan være med på å sikre at dette virkemidlet kan vare lenger.

Det siste først: De som har kjøpt elbil for å komme seg raskt inn i byen i kollektivfeltet vil gjerne bruke det hovedsaklig mellom 7 og 9, og mellom 15 og 17. Siden trafikken også ellers er stor, vil brukere av elvarebil ha glede av kollektivfeltet, men da er konkurransen med bussene mindre. Elvarebiler kan dermed gjøre at vi kan ha flere elbiler, før det blir fullt i kollektivfeltet.

Men er det et problem? Tja, men ikke så stort som de fleste tror. Ofte blir elbil i kollektivfeltet framstilt som et idiotisk virkemiddel fordi «alle må jo skjønne at det ikke kan vare evig». Ja, alle skjønner det, også de som synes det er et godt tiltak. Det har fungert, og vi skal bruke dette virkemiddelet så lenge som mulig. Helt siden rapporten «Trafikk i kollektivfeltet: kapasitet og avvikling, elbilens rolle» kom i 2009, har det blitt slått opp med krigstyper, (senest i Aften Aften 22. november side 8.) at «busser havner i elbilkø». Igjen er saken at noen påpeker at dette vil bli et problem når det blir tilstrekkelig mange elbiler, ikke at det er et problem nå. Bussen står ikke i elbilkø. I den grad bussen står i kø er det i en fossilbilkø, av biler som skal forbi kollektivfeltet og inn i en stillestående kø.

Vi har dette virkemiddelet fordi vi vil ha flere elbiler, og elvarebiler. Virkemiddelet fungerer, og det er naturlig at det er en diskusjon om framtida. Men la oss heller få en diskusjon om hvordan vi skal videreføre tiltaket, eller skape andre virkemidler som sørger for at fossilbiler fortsatt blir erstattet med elbiler i årene som kommer.

Buss i kø i Trondheim. Bil som skal flette med biler i stillestående kø, blir stående i veien for bussen i kollektivfeltet. Det samme skjer på større veier med påkjøringsrampe, f.eks. på E18 ved Vækerø utenfor Oslo.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


ni × 3 =

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>