Elektriske busser: Nye lademuligheter

Elektriske busser blir nå testet ut over hele Europa. Mange er interessert i Norge også, men erfaringene er få. Boreal i Stavanger sier de skal prøve elektriske busser. I Oslo kjører  Ruter hydrogenbusser, som jo også er elektriske, men bruker hydrogen i en brenselcelle for å produsere strøm. Busser med batteri er billigere og mer energieffektive, men har kortere rekkevidde, og må lade i stedet for å fylles.
Elektrisk buss i Genève. Foto: avem.fr

Elektrisk buss i Genève. Foto: avem.fr

For å dra nytte av energieffektiviteten må man derfor prøve å få satt i bruk elbusser der det er mulig, med tanke på driftsprofil (muligheter for ladetid, hastighet, osv.). Ulike bussprodusenter utvikler elektriske busser (Solaris, Ebusco, BYD, Volvo, Rampini, Optare, Proterra, PVI) som har busser i drift i ulike land, som f.eks. Storbritannia, Nederland, Østerrike, Kina, USA. Alle høster erfaringer om hvordan man kan drive elektriske busser.
Det er ulike strategier for hvordan man lader bussene. F.eks. fra PVI og BYD lader man bussene akkurat som en elbil, med å stikke en kontakt i.
Lading av buss fra PVI. Foto: PVI.fr
Det svenske firmaet Hybricon bygget om en Volvobuss til eldrift. En slik går i Umeå i Sverige, og kan lades på en stasjon automatisk fra oven, omtrent som en pantograf på et tog, men uten at bussen rører på seg. Slik lading gjøres på endestasjonene i Umeå.
Hybricon Volvo med pantograflading. Foto: Hybricon

Hybricon Volvo med pantograflading. Foto: Hybricon

Videre er det flere som tenker på induktiv lading, altså at bussen kan lades uten berøring, men at bussen lader når den står over en induktiv ladestasjon. Da induseres en ladestrøm i bussen, omtrent som på en elektrisk tannbørste, som mange har. Poenget her er at man kan ha mange flere ladestasjoner, uten at bussjåføren trenger å gjøre så mye mer enn å kjøre over. Ulempen er at teknologien er ny, og at effektiviteten ikke er så god som på konduktiv (med elektrisk kontakt) lading.
I et prosjekt kalt TOSA med ABB i Geneve, har man valgt en annen løsning. I stedet for induktiv lading, har man satt opp stasjoner der bussen raskt kobler seg til ladepunktet over bussen. Det skjer så raskt at man kan gjøre det på korte stopp, og få en klattlading på 15 sekunder. Da får man utbytte av å lade ofte og fort, men med teknologi som ligner mer på Hybricons enn på tankegangen til de som driver med induktiv lading. Det er nok en ganske dyr infrastruktur, men hvis man har mange elektriske busser (og det skal vi jo), så vil man kunne ha mye rimeligere busser med mye mindre batterier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


syv + 9 =

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>