Tendensiøst om elbil av Lomborg

Ikke overraskende er det i negative vendinger Bjørn Lomborg ordlegger seg om elbil i Berlingske denne uken. I følge Lomborg har elbilen en skitten hemlighet: den går på kullkraft. Igjen blir vi altså fôret med denne historien, som om elbilister, elbilprodusenter, og miljøorganisasjoner ikke vet at elbilen går på strøm, og at den strømmen må produseres et sted.

Lomborg tar også den vanlige vrien om at elbiler ikke gjør noen forskjell i dag. Selv om han er enig i at den slipper ut mindre CO2 enn en fossilbil, mener han at den først kan bli en god idé om noen tiår! Jeg tror imidlertid, at når vi nå jobber for å redusere klimagassutslippene fra kraftsektoren, er vi nødt til å begynne overgangen til kjøretøy som kan kjøre på fornybare drivstoff nå, og så fort som mulig. Om noen tiår, når kraftsektoren er mye renere i dag, må vi ha kjøretøy som kan utnytte den rene energien.

Lomborg er også nokså tendensiøs når han beregner antall kjørte kilometer en elbil må kjøre før å gjøre opp for utslipp knyttet til produksjonen av bilen. Han regner ikke på differansen mellom en elbil og en fossilbil, men det totale fotavtrykket av en elbil, på en noe misvisende måte, som legger til grunn at han tror at folk tror at elbiler er laget på luft og kjærlighet.

Selvsagt er det knyttet et betydelig energi- og klimafotavtrykk til det å produsere en bil, og vi bør ha færre biler, og kjøre færre kilometer med bil. Jeg skal til og med gi Lomborg rett i at elbiler er et dyrt klimatiltak, tonn for tonn i dag. Men det er begynnelsen på en teknologisk overgang vi ikke har råd til å utsette. Den overgangen vil være positiv, ikke bare for klimagassutslipp, men også for byluften og menneskene som puster den.

4 tanker om “Tendensiøst om elbil av Lomborg

  1. Det som er en gjenganger i argumentasjonen mot EL-bilens miljøvennlighet er at man sammenligner epler med pærer.

    Lomborg gjør samme feilen ved at han setter utslippene fra produksjonen av EL-bilens drivstoff (elektrisk kraft) opp mot utslippene som følger av fossilbilens forbruk av drivstoff. Ergo regner Lomborg med at bensin/diesel kan produseres fra råolje og transprorteres til din lokale bensisstasjon uten at det medfører ett eneste gram CO2-utslipp. Hvilket er svært langt fra virkeligheten. Det koster mye CO2 å hente opp råolje, konvertere den til bensin/diesel og så distribuere dette ut til markedet.

    Av en eller annen årsak slipper de fleste som serverer slike skjeve usaklige sammenligninger unna med det.
    EL-bilen er uten tvil mer miljøvennlig enn fossilbilen, både i nærmiljøet og globalt.

    • Enig i at veldig mange er flinke til å regne alle elbilens eksternaliteter, men glemmer fossilbilens. Men akkurat her har vel Lomborg tatt med en del av utslippene fra fossilbilene?

  2. EL-bil er ikke løsningen. Selv med hurtiglader tar «tankingen» alt for lang tid. Utvinning og produksjon av litium er ekstremt kraftkrevende, og det er ikke økonomi i salg av EL-bil. EL-bilen er et blidspor. Tror brenselcelleteknologi kan bli en bedre løsning.

    • Men likevel har altså f.eks. Nissan solgt 60 000 Leaf. Kundene er fornøyd, og det er mer klimavennlig i et livsløp enn en fossilbil. Elbiler er kanskje ikke løsningen for deg, men den fungerer for mange allerede, og vi kan gjøre det enda bedre med bedre infrastruktur.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


ni + = 15

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>