Ny E18 Asker-Lysaker, luftkvalitet og pengebruk

Da jeg jobbet med å få opp noen av de første hurtigladerne i Norge, gjennom ZEROs prosjekt, støttet av Transnova, møtte jeg mange som syntes hurtiglading var dyrt. Det koster gjerne mellom 500 000 og en million kroner for å sette opp et hurtigladerpunkt. Det er et lass med penger, og svir i et PR-budsjett til et lokalt kraftselskap, eller kjøpesenter. Ser vi det derimot i infrastruktursammenheng, er det kanskje ikke så dyrt.

Se for eksempel på planene for ny E18 mellom Lysaker og Asker. Sannsynligvis ikke noen spesielt god idé med tanke på arealbruk, luftkvalitet, retning i klimapolitikken, eller noe som helst (med mindre det brukes til å lage et kollektivfelt til).

En slik veistubb på E18 på ca. 15 fra Lysaker til Asker km kan komme til å koste ca. 18,7 milliarder kroner (!)

Hva kan man få for det?

  • 1000 hurtigladere for elbil, spredd over det ganske land, til en million stykket: 1 milliard
  • Få fart på en infrastruktur for hydrogenbiler i hele landet. 100 hydrogenstasjoner à 20 millioner: 2 milliarder.
  • Superduper sykkelsuperhighway. 15 km, og vi flesker til med 40 millioner per km.  Vi runder av til 1 millard, og sørger for drift av suppestasjon til 5 milloner kroner i året i 20 år.
  • Da har vi 15 milliarder igjen. Hvor godt kan Ruter og NSBs kollektivtilbud bli for 15 milliarder kroner?

En eventuell ny E18 ville blitt bompengefinansiert, så pengene ligger ikke på bordet. Men skal vi gjøre en investering i den størrelsesordenen er det kanskje på sin plass og spørre seg om vi putter pengene i prosjekter som bringer oss dit vi vil være i 2020, 2050.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3 + fem =

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>