Mobilitet 2.0, elbil og bildeling.

Tidligere i sommer var Eivind Hodne Steen og jeg ui Berlin og besøkte BMW, som blant annet har startet med tjenesten Drive Now, som de liker å kalle premium bildeling. Også Peugeot ser på ulike typer for bildeling som en mulighet for personlig mobilitet i framtida. Disse satsningene bygger nok for begge på en erkjennelse av at flere og flere vil bo i byer i tiårene som kommer, og at det vil bli mer press på at individuell mobilitet fører med seg et mindre økologisk fotavtrykk, og bruker mindre areal.

Klattlading

Klattlading

I Oslo har vi et bilkollektiv, som heter noe så enkelt som Bilkollektivet. For oss som ikke trenger bil til vanlig er dette en praktisk løsning. Ikke bare har man bil når man trenger det, men man kan også velge den bilen som egner seg best for hver enkelt tilfelle. Bilkollektivet har i hovedsak fossilbiler, men prøver nå med elbil i flåten.

I går skulle jeg til Lier. Å ta tog er et alternativ, men ikke veldig fristende akkurat nå, når Oslo S er stengt, og det er buss for tog til Skøyen. Dessuten hadde jeg et par ærend på veien. Derfor var det naturlig å sjekke ut Bilkollektivet.

Turen min til Lier, inklusive andre ærend var på 56 km dit og 45 km tilbake, altså 101 km totalt.

Med en liten bil fra Bilkollektivet, f.eks. en Citroën C1, ville prisen ha blitt:

26 kroner/time * 6 timer (evt. 180 for et døgn) + 101 km * 2,60 kr/km = 418,60 kr (bompenger og bensin inkludert i kilometeravgiften)

For en elbil, en Peugeot iOn i dette tilfellet, er prisen 70 kroner per time eller 350 for et døgn, uten kilometeravgift. 6 timer blir i dette tilfellet det samme som et døgn. Turen til Lier koster altså 68,60 mindre enn med bensinbil, og bare 6 kroner dyrere enn tog på samme tur (86 kroner hver vei for to voksne, 344 kroner)

Turen til Lier er nok dessverre helt på grensen til hva iOn vil klare uten litt klattlading. Slik så det ut da vi kom fram. Hadde nok kommet hjem igjen uten omvei, men med lading da bilen stod stille kunne vi kjøre tilbake med fullt batteri.

Det lønner seg altså å kjøre elbil, selv når man ikke eier bil selv. Men foreløpig fordrer det at  elbilen blir brukt på de turene man kjører et stykke. Hadde jeg lånt bil i 5 timer for å kjøre 20 km totalt og brukt tiden til å handle på IKEA, hadde fossilbilen lønt seg.

Og det er jo logisk at man skal bruke elbil der det erstatter flest mulig kilometer, men samtidig er det litt dumt at elbilen lønner seg mest på motorveien, og ikke i byen, der lokale utslipp av partikler og støy betyr mest.

 

E-mobility NSR

E-mobility NSR

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


+ 1 = åtte

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>